Dyrebutikker må ta ansvar!


Jeg trodde i mange år at dyrebutikker var plassen man kunne få sikker info om dyr og hvor man kunne kjøpe ting som var bra. Jeg elsket dyrebutikker, da jeg kunne gå å se på alt det kule man kunne gi til dyrene, for å ikke snakke om å se på de søte dyrene de hadde der. 

Så feil kan man ta altså. Dyrebutikker er jo tross alt butikker, og man slettes ikke stole på dem. De som jobber der trenger egentlig ikke vite noen ting om dyr, og selv om de jobber der, betyr det ikke at de bryr seg et døyt om dyrene. Og om de kan noe om dyr, og faktisk bryr seg, så blir de holdt igjen av sjefene for butikken eller kjeden. De vet bedre, men får ikke lov å gjøre positive forandringer i butikken. 


Dallas koser seg på gulvet.

Første problemet ligger hos de ansatte som ofte ikke vet nok til å svare på spørsmålene til kunden. Ofte har jeg spurt om ting, og bare fått diffuse svar tilbake. Om de ansatte heller ikke vet så mye, men prøver å svare på ting, er det lett at feil skjer. Jeg fikk fortalt en historie om en familie som ville kjøpe seg en ørkenrotte. De visste ingenting om disse fantastiske skapningene, men spurte derfor butikkansatte om hjelp. Blant annet spurte de om man kunne løfte ørkenrotter etter halen. Dette fikk de et bestemt ja på som svar, og de dro hjem med ørkenrotta. Første gangen de løftet den opp, selvfølgelig etter halen, så skled rett og slett huden av halen til ørkenrotta. Dette er en forsvarsmekanisme hos ørkenrotter, og derfor er det viktig at man aldri løfter dem på dette viset. De dro til dyrlegen med den, og dyrlegen prøvde å redde den, men det gikk ikke. Familien har jo også skyld i dette, da de ikke visste noe om dyret de hadde kjøpt, noe man alltid burde gjøre før man skaffer seg dyr, men kanskje hadde de lært etter hvert, og ørkenrotta kunne fått et godt liv, hadde det ikke vært for den idioten av en butikkansatt.

Andre problem er hvor lite dyrebutikkene og deres produsenter bryr seg om dyrs velvære. De selger ting som rett og slett kan være skadelig for dyrene, og når man kommer med spørsmål om hvorfor det er sånn, så får man til svar at «kundene ønsker dette». Vel, kundene ønsker dette fordi dem vet ikke bedre. Mange som skaffer seg dyr, går ut ifra at dyrebutikkene bare selger ting som er bra, og de tror dermed at alt i hyllene der er kvalitetsvarer. Dette er så feil som det bare er. Maten som blir solgt spesifikt til ulike dyresorter inneholder ofte ting de ikke skal ha. Blant annet selges det yoghurtdrops for kaniner, selv om de ikke skal ha meieriprodukter, og selv om disse godbitene inneholder sykt mye sukker. Og dette er ikke de eneste godbitene til dyr som inneholder skadelige stoffer dessverre. De selger også løpehjul til gnagere, som de vet er for små for dyrene. Tingen er at om løpehjulet er for lite, så vil gnageren belaste ryggen sin når den løper der. Dessuten selger de ofte løpehjul som klør lett kan sette seg fast i, eller som haler lett kan sette seg fast i. Hamstervatt er jeg heller ingen fan av, men det selges som varmt hvetebrød. Tingen er at fibrene i hamstervatten lett kan surre seg rundt ben og andre kroppsdeler, og det har vært tilfeller hvor gnagere har mistet ben, eller til og med livet. Hamstervatten kan nemlig surre seg rundt halsen deres til og med. 


Albert ute i luftegården.

Om man bare leser litt om produkter i bøker som faktisk er skrevet av folk som bryr seg, og som kan mye, så ser du lett hvor mye søppel dyrebutikkene selger. 

Når du ser på dyrene som dyrebutikken selger, legg merke til burene deres. De er ofte små, og med bare det helt nødvendige av utstyr. Dyrene har mat, drikke, hus, og kanskje et par småting til, alt etter hvor heldige de har vært med hvor de havner. I en dyrebutikk her i Tromsø, så jeg ei ørkenrotte, som hadde mat, vann, hus, burunderlag og en tunnel. Det var alt han hadde å holde på med. Var det rart at alt han gjorde mens jeg var der, var å prøve å komme seg ut av buret? 


Ronja og Gobi i buret sitt. 

En annen ting jeg reagerer på, er at mange dyrebutikker sender dyr til avlivning om de blir for gamle. For hvem vil vel kjøpe et dyr som er voksent liksom. Det varierer ut ifra hva slags dyr det er selvfølgelig, og noen dyrebutikker har åpnet for samarbeid med dyrebeskyttelsen, så flest mulig dyr skal få et hjem, men det er langt fra alle. 

Og alt dette er veldig forvirrende for en kunde. Jeg er ofte i dyrebutikker selv, og kjøper godte og sånt til ørkenrottene mine, men det er veldig vanskelig å finne ut om det er bra eller dårlig for dyrene. Alle produkter påstår de er supersunne og bra for dyrene, og de er best i test osv, men mye av det er bare bullshit. Og når ikke de ansatte vet bedre, eller vet bedre men ikke sier noe, så går man der og ikke helt vet hva man skal tenke og gjøre.

Dessuten, tenk på det inntrykket dyrebutikker sender ut til kunder som ikke vet bedre. Jeg trodde lenge at dyrene der hadde det bra, og at det de hadde var nok, men i ettertid har jeg jo forstått at det slettes ikke er sånn. Og dette gir meg mye dårlig samvittighet. Jeg trodde dyrene jeg har hatt opp gjennom livet mitt har hatt det bra, men nå vet jeg jo en god del ting som skulle vært forskjellig. Og det er vel litt derfor jeg er så opptatt av dyrevelferd. 


Rasmus i buret. "Eg vil ut!"

Mange tenker enda at kaniner kan spise hva som helst, at de bare trenger et lite bur og litt godbiter, så er de lykkelige. Men det stemmer ikke. Mange stoler blindt på dyrebutikkene, og deres ansatte, noe de ikke burde. Folk må begynne å tenke selv, og kreve ting av dyrebutikken og deres produsenter, for det er bare sånn man kan skape forandring i en butikk, nemlig at kundene krever mer. De som jobber i en dyrebutikk burde vite nok til å ikke komme med feilinformasjon, og produsentene burde ikke produsere ting som det er bevis på ikke er bra for dyr og dyrene i dyrebutikken burde ha rett på et godt liv, selv når de er i butikken. Ideelt skulle dyrebutikker vært en plass man kan søke informasjon om dyr og deres velferd, som man kunne stole på. Og hvor ansatte kunne klare å informere folk som ikke var forberedt på å skaffe seg dyr, om hva slags ansvar det er og hva de trenger. 


"UTE!"

Og nei jeg sier ikke at alle som jobber i dyrebutikker er onde. Jeg ville bare poengtere at det skjer mye feil i den bransjen, som burde rettes opp i, og at det er vårt ansvar om det skal skje. 

 



4 kommentarer

Nesseley

29.05.2014 kl.09:48

Det du skriver er veldig sant.. Det med liten plass og slikt har jeg noe å tilføye, er et par dyrebutikker hvor de har for mange dyr i samme bur.. Det er også utrolig teit..

Husker når jeg var litt mindre og var i dyrebutikken.. Så hadde de veldig mange små mus i et bur, ikke bare var det ille men de hadde ikke fått mat. Så musene hadde drept enn annen mus og satt å spiste på den. Så jeg sa ifra til han som jobbet der.. og det han gjorde var å tømme en pose med mat over buret dems, uten engang å ta ut den døde musa.. Helt utrolig.. Heldigvis har vi fått en ny dyrebutikk der nå, med en dame som faktisk vet hva hun snakker om! Og hvor kaninene har en rimelig stor plass å hoppe på (ikke bur)

Hildur

29.05.2014 kl.09:55

Nesseley: Usj! Hadde jeg opplevd noe sånn der nå, ville jeg nok ringt politiet eller Mattilsynet på dem :P Men vanskelig å tenke sånn når man er liten dessverre :)

Bra det har kommet en bedre eier der nå, men jeg tviler på at hun ikke selger skadelige ting dessverre :)

Rina caspara

05.12.2014 kl.16:56

Ja det er helt sant noen drifter sånn. Som en ansatt i en dyrebutikk selv så syns jeg dette var veldig negativt å lese. Mye svartmaling av bransjen. En riktig god forretningsmann vet at skal man selge noe så må man ha fornøyde kunder og for å gjøre kunden fornøyd gjelder det å gi riktig informasjon og fakta og ikke gjette seg til svar.

Informasjon om dyrenes ve og vel er lettere å få tak i enn noen gang, som en person son anskaffer seg dyr er det deres eget ansvar å finne ut hvordan dyrets skal holde forsvarlig. MEN en ansatt skal alltid gi opplysninger og informasjon som er i dyrets favør og ikke nødvendigvis det kunden ønsker å høre, har en ansatt en mistanke om at kunden ikke vil tilfredsstille dyrenes behov så har ansatte rett til og skal nekte kunden kjøpet.

Du nevner mest kaniner og gangere i denne artikkelen og det er ganske omfattende tema som jeg ikke skal gå inn på nå. Men når jeg ser tilbake på mitt kaninhold med foreldrene mine som ansvars personer for 15 år tilbake var det ikke tilfredsstillende etter deres behov for plass. Grunnen for det var at mine foreldre ikke hadde satt seg nok inn i det og tilgjengelighet for informasjon.

Det er mange dyreforretninger som er dyktige og det er virkelig vi også, her har vi ansatte som har dyr selv, vi kurses ofte rundt om i landet og bruker vår egen fritid på å bli mer utdannet. Vi får våre egene kunnskapsfelt vi skal fordype oss i så vi kan gå dypere i hver enkel "art" for å gi kunden bedre veiledning og riktige råd = fornøyde dyr, fornøyde kunder.

Det er trist at du har opplevd en så stor svikt fra zoobransjen, men det er langt ifra sånn det er alle steder.

Hildur

09.01.2015 kl.01:20

Rina caspara: Hei! Nei absolutt er det ikke slik i alle dyrebutikker, og det er godt. Den dyrebutikken jeg bruker selger kanskje litt forskjellig, men samtidig er de ansatte der veldig flinke iallefall når det kommer til kaniner og gnagere. Jeg har jo selv ørkenrotter, og har vært litt fosterhjem til kanin, så derfor jeg har mest viten om hva som er rett og galt når det kommer til disse dyrene ;) Jeg er med i en gruppe som omhandler kaniner på facebook, og der ser jeg at flere og flere forteller om dyrebutikker som går over til bedre kvalitet når det kommer til mat, og gir dyrene større plass osv, så det skjer veldig mye positive endringer heldigvis! :)

Skriv en ny kommentar

Hildur

Av og til føler jeg meg malplassert i denne verdenen. Som om jeg ikke helt passet inn. Derfor har jeg brukt livet mitt på å drømme meg bort i bøker, musikk, spill og bilder. Jeg har en svakhet for det meste som ikke er sett på som vanlig, men har hele livet mitt prøvd å skjult dette for å passe bedre inn. Men dette er det slutt på nå. For utenom å drømme meg bort er interessene mine: Dyr, gå i naturen og bare være til, hekle, tegne, scrappe kort, ta naturbilder, gå på bruktbutikk, skrive, hagearbeid osv. Har også begynt å lære meg å spille på mandolin. Er litt nerd så har en annen blogg som heter mshildur90.blogg.no. Kontakt: mshildur90@hotmail.com



hits