Træna-tur!

Jeg og en kollega dro for noen uker siden en helgetur til Træna. Vi dro på fredag, og var der til kvelden på lørdag. Planen var egentlig å ta med lavvo, men vi ente til slutt med å leie et par rom på gjestegården der isteden, for å gjøre det enkelt.

På tur dit!

Kveldssola!

På fredag var vi på husøy. Vi kom i sju-tiden på kvelden, så vi fikk ikke gjort så mye, men vi fikk en god middag der vi overnattet - stekt sei, samt en gåtur rundt øya.

Mørkt men fint! Vi gikk også forbi kirkegården i bekmørket!

Mystisk stein!

Veggpynt på Træna!

Et gammelt naust..

..med gamle bilder på døra!

En skulptur, men en etterligning av en gammel fiskekrok fra de første menneskene som bodde på Træna. Det var nemlig der, nærmere bestemt Sanna, at de første menneskene på Helgeland slo seg ned!

Lørdag dro vi til Sanna og var der noen timer. Der gikk vi tunnelen opp til fjellet, noe som var en veldig spesiell opplevelse. Tunnelen var helt mørk, men heldigvis fikk vi låne ei lommelykt fra en familie som hadde feriehus der. Vi kom ut av tunnelen på venstre side av det spisseste fjellet på bildet under.

Sjekk de fjellene da!

Hvite strender.

Et gammelt hus vi lurte på kanskje kunne vært en handelshus før i tiden.

Utsikten fra fjellet!

På Sanna prøvde vi  også å finne den store grotten hvor det innimellom er konserter, men takket være et kart som var tegnet veldig feil, lette vi på feil plass og endte opp med å ikke rekke å se den. Det var litt kjedelig, men likevel fikk vi jo opplevd mye gøy og interessant.

Etter at vi kom tilbake til Husøy dro vi en tur til kafeen der, hvor jeg spiste en smultring og drakk en veldig god milkshake.

Skulle gjerne likt å være der litt lengre, men hverdagen kallet. Det var en herlig tur, hvor vi møtte mange hyggelige folk og fikk oppleve en del nytt.

På tur hjem, da vi måtte bytte båt på Onøy.

#reise #tur #fjell #fjord #sommer #høst #træna #sanna #husøy #båt #helgeland #norge #onøy

Øyvind

23.09.2015 kl.22:36

Liker sånne steder, langt fra folk og med ville landskap :)

Hildur

24.09.2015 kl.20:38

Øyvind: Samme her!

Hildur

Av og til føler jeg meg malplassert i denne verdenen. Som om jeg ikke helt passet inn. Derfor har jeg brukt livet mitt på å drømme meg bort i bøker, musikk, spill og bilder. Jeg har en svakhet for det meste som ikke er sett på som vanlig, men har hele livet mitt prøvd å skjult dette for å passe bedre inn. Men dette er det slutt på nå. For utenom å drømme meg bort er interessene mine: Dyr, gå i naturen og bare være til, hekle, tegne, scrappe kort, ta naturbilder, gå på bruktbutikk, skrive, hagearbeid osv. Har også begynt å lære meg å spille på mandolin. Er litt nerd så har en annen blogg som heter mshildur90.blogg.no. Kontakt: mshildur90@hotmail.com