Slutt å overreagere!


I de siste årene har det blitt en trend at folk overreagerer. Uansett hva det gjelder, så blir noen folk såret og føler de må gjøre et stort nummer ut av ting. Og internett har gjort det så mye enklere for folk å spre sine overreaksjoner også. Det er disse folkene som roper "rasisme, rasisme!" over skolebarn som bruker nisseluer på juleavslutningen. For noen år dro til og med noen rasismekortet fordi en godtebutikk solgte kjærlighet på pinne med ansikt på. Kjærlighetene var laget av sjokolade, så derfor mente de at de hadde blitt lagd for å ligne mørkhudede personer, og for å gi assosiasjoner til kannibalisme, selv om de fantes i både mørk, lys og hvit sjokolade. Jeg mener ikke dette er rasistisk i hele tatt. Vi bruker nisseluer i desember, fordi det er en del av vår kultur. Nisser hører til i jula, og om ungene synes det er gøy å gå med nisseluer så burde de få lov til det. Skolen brukte grunnlaget at det var en multikulturell skole, og derfor måtte man legge til rette for alle på skolen, men jeg vil banne på at de utenlandske elevene ikke hadde brydd seg om folk hadde hatt på seg nisselue eller ikke. Som oftest ut ifra det jeg har erfart er det hvite nordmenn som drar rasismekortet, fordi det får dem til å føle seg bedre enn andre, eller fordi de er redde for å trampe på noens tær. Men som sagt vil de fleste utenlandske ikke bry seg om nisseluer og kjærligheter, så lenge de blir møtt med respekt og vennlighet.

Og folk overreagerer ikke bare når det kommer til rasisme, men absolutt alt. Er det noe som kan tolkes feil, så kan du banne på at noen kommer til å tolke det feil. For en stund siden ble det hengt opp plakater for å reklamere for XMen: Apocalypse i USA. Og et par feminister reagerte kraftig på dette. Grunnen var at plakaten viste en stor blå mann kvele en liten blå dame.



Det jeg fikk ut av plakaten var at mannen på bildet mest sannsynlig er skurken i filmen, og at Mystic (den blå lille dama) får litt juling i filmen. Og det er greit hun får juling, fordi hun er en karakter som gir ut like mye juling som hun får. Plakaten sier ikke at det er kult å bruke vold mot kvinner, og den vil heller ikke få menn til å tenke "hei, jeg skal gå å kvele ei dame nå!". Grunnen til at dette fikk oppmerksomhet i media var fordi det var en kjendis som reagerte på plakaten, og blåste ting ut av proporsjoner. Det var altså ikke feminister i flertall som reagerte på dette, men et par enkelte overreagerende feminister. Ordet Feminist har nå blitt assosiert med dumme kvinnfolk som hater menn og som overreagerer på alt, og det stemmer jo slettes ikke. Ekte feminister ønsker likestilling, thats it.

Dessverre får de få mindre rasjonelle mer oppmerksomhet i media, enn de som faktisk er rasjonell. For en stund siden fikk Sandra Borch mordtrusler av et par "dyrevernere" fordi hun er for pels. Og det fikk så mye oppmerksomhet i media. Jeg har fått høre at dyrevernere bare bryr seg om dyr, og har null sympati for mennesker, og at vi er urasjonelle. Og ikke bare det, men min egen bestefar sa til meg at han ikke liker dyrevernere. Da måtte jeg bare si "men da liker du ikke meg, for jeg er en dyreverner". Og da ble han litt matt, for han likte jo meg. De fleste dyrevernere er som meg. Vi bryr oss både om mennesker og dyr, og vi vet at det å komme med trusler ikke hjelper noen ting, da det bare maler oss alle i et dårlig lys, som igjen fører til at folk lettere bare sier at vi er urasjonelle og dumme. Les mer om myter om dyrevernere her.

Og dette gjelder alle grupper. De få dårlige eplene ødelegger for resten av gruppa. Å rope ut at noe er rasistisk eller mannsjåvenistisk, når det egentlig ikke er det ødelegger bare, fordi når noe faktisk er galt, vil folk lettere kunne ignorere det fordi vi "overreagerer" jo bare. Og trusler, og saksøking uten grunn, hjelper iallefall ingen. Det får deg bare til å se dum ut. Og du er dum også.

Nå har det også gått så langt at vi er blitt redde for å gjøre noen fornærmet, og trampe noen på tærne. For folk overreagerer jo på alt. Bare se på barnetv for eksempel, de tørr ikke vise noen ting som foreldre kan reagere på. Når jeg vokste opp var det tvserier for barn hvor karakterer døde, ble skadd og slikt, og jeg tok ikke skade av det. Jeg lærte bare at døden var en naturlig del av livet, og at ting hadde konsekvenser. Jeg kunne bli redd, og jeg kunne få mareritt, men foreldrene mine skyldte ikke på barnetven av den grunn. De bare trøstet meg og forklarte meg at hattifnatter ikke eksisterte i det virkelige liv, og gikk videre med livet. Jeg tok ikke skade av å bli litt skremt. For en stund siden var det derimot et svensk ektepar som klagde på en av filmene med Albert Åberg ble vist i barnehagen, fordi ungen deres hadde blitt redd og det hele endte med at barnehagen sluttet å vise filmer for ungene, i redsel for å bli saksøkt av foreldre. Mer om dette kan du lese her. 



Føler dette bildet passer ganske bra, da trenden med å overreagere faktisk er ødeleggende for internett, og samfunnet generelt. Bildet tilhører ikke meg.

Så om du ser noe du ikke liker, tenk deg litt om. Er det faktisk et problem bak dette, eller kanskje du bare tenkte det var det når du først så det? Ofte så er ikke førsteinntrykket man får rett, og man må derfor tenke seg litt om. Om du bare reagerer med en gang du ser noe, så vil du mest sannsynlig være en del av problemet, ikke løsningen. Og vær så snill å ikke vær redd for at noen skal bli fornærmet. Vær et godt menneske for all del, men ikke vær redd for at noen kommer til å overreagere. 



14 kommentarer

morellen

10.07.2016 kl.19:39

veldig bra sagt. Er jo nesten umulig å ha en mening offentlig om dagen, da man blir stemplet som enten det ene eller det andre! Moren min sa det veldig godt for en stund siden, da vi diskuterte dette: ''Vi lever i den fredeligste tiden i menneskets historie, men samtidig den mest fengslende, og skumle tiden, da hver setning kan mistolkes. Man blir dømt hvis man har en mening, men også hvis man ikke har en. Dette er rett og slett et stort skritt tilbake for ytringsfriheten.''

Hildur

12.07.2016 kl.00:18

morellen: Moren din virker som en vis dame! :) Jeg prøver å ikke være redd for å såre andre med mine meninger. Jeg tenker ofte over det jeg sier og skriver, men det er fordi jeg ikke vil spy ut noe som kan være mindre smart :P Gjør jeg noe feil så får jeg heller beklage meg når det skjer. Men når jeg får kjeft fordi jeg sier "Herregud" i videoene mine når jeg blir litt oppgitt, så har ting gått for langt, og da beklager jeg heller ikke :) Tror jeg endte opp med å forklare hvordan det å si "herregud" ikke tramper på noens religion, ettersom jeg ikke mente noe negativt med det, men noe beklagelse fikk de ikke :P

tanketromling

10.07.2016 kl.21:21

Det å bli fornærmet og sjokkert har blitt en folkesport. Ganske tragisk utvikling. Veldig godt innlegg!

Hildur

12.07.2016 kl.00:20

tanketromling: Ja det har det. Men en tanke jeg fikk nå er hva som er grunnen til denne utviklingen. Er det fordi vi har blitt mer oppmerksomme på problem som rasisme, mobbing osv osv, også har det bikket over til overreagering? Eller er det andre grunner?

Øyvind

11.07.2016 kl.01:04

Veldig bra sagt. Spesielt irritert over inflasjonen i ordet "mobbing". Utrolig ødeleggende og irriterende, og ikke minst respektløst ovenfor alle som faktisk blir eller har blitt mobbet.

Overreagering vanner for øvrig også ut reelle viktige saker og problemer. Sånn som jeg føler det har mindre legitimitet å snakke om traumer nå, fordi "triggering" og traume-begrepet er blitt så til de grader vannet ut. Er redd dette gjør det vanskelige for folk med ekte problemer å stå frem og be folk ta hensyn, fordi de blir sett på som oppmerksomhetssyke "Tumblr-folk".

Noe som også er problematisk nå som språket i kommentarfeltene er blitt såpass grovt som det er. At det skjer samtidig med at folk begynner å gå lei av at folk blir såret og krenket tror jeg kanskje bli problematisk fremover.

Hildur

12.07.2016 kl.00:33

Øyvind: Tingen med mobbing er jo at det kan være så mangt. Jeg ble mobbet som barn, mens de som mobbet meg mente ikke at det var mobbing det de gjorde. Jeg ble utstøtt, baksnakket, de lagde en Hat-Hilde-gjeng, kom de borti meg så de at de måtte vaske seg og hver dag fant jeg lua mi i søppeldunken. Likevel er det jo de som har det mye verre enn det jeg hadde :) Nå kan det hende jeg bare ikke har fått det med meg, men jeg har ikke opplevd at ordet Mobbing har blitt misbrukt på samme måte som ordet Rasisme og Mannsjåvinistisk osv, men kanskje er det et problem jeg bare ikke har fått med meg eller tenkt på :) Uansett dumt om folk misbruker Mobbing også, for å få oppmerksomhet osv :)

Lurer litt på om dette at folk har blitt grovere (og dummere) i kommentarfeltene kanskje har påvirket økningen av folk som overreagerer? At det liksom er for å overkorrigere på et vis? Eller kanskje er det to ting som har påvirkning på hverandre?

Jeg prøver alltid å være saklig og vennlig i kommentarfelt, og ikke overreagere, men jeg har funnet ut at det er utrolig vanskelig når man møter på kommentarfelt med så mye hat og regelrett dumskap. Jeg prøver for tiden å unngå kommentarfelt under artikler, fordi det er så mye hat der at jeg rett og slett blir negativt påvirket av det, men av og til blir jeg jo nysgjerrig :P

Dette med traumer og psykiske lidelser og at det blir sett på som mindre legitimt nå, kan være fordi for noen år siden var det meget tabu å snakke om sånt, og når vi som samfunn begynner å bli mer åpne om problemene, så virker det det igjen som om det blir noe mindre alvorlig fordi "alle" har noen problemer plutselig. Jeg vet ikke helt. Det er heller ikke noe jeg har tenkt på så mye før nå :) Jeg er litt redd for å dømme noen sin bruk av ordet Mobbing og snakk om psykisk lidelse som noe de gjør bare for oppmerksomhetens skyld. Når jeg vokste opp ble de som drev på med selvskading bare sett på som noen som ønsket oppmerksomhet, mens de egentlig hadde store problemer, så jeg er redd for å si "du ble egentlig ikke mobbet" eller "du har ikke traumer", ettersom jeg ikke kan se inn i hodet til andre personer :) Det kan godt hende disse to eksemplene blir misbrukt, men jeg synes det er vanskelig å vite :)

tanketromling

12.07.2016 kl.00:31

Det er fordi man får oppmerksomhet. Det er en konsekvens av rettighetssamfunnet. Nietzsche sa det enklest: I kristendommen blir spedalskhet en dyd. Det lønner seg å være skadet. Har du en lidelse får du støtte osv. osv.

Hildur

12.07.2016 kl.00:36

tanketromling: Tror også det er noe med heltekomplekset. Ved å si "det der er rasistisk" så er man liksom ridderen på den hvite (eller brune) hesten som redder verdenen. Man kan bli litt ruset av slikt :P Jeg vet jeg blir glad når jeg klarer å avdekke noe som er feil, men jeg tenker nøye gjennom før jeg går ut å sier at noe er rasistisk eller ikke. Prøver iallefall ;)

tanketromling

12.07.2016 kl.00:50

Ja, det er sant.

morellen

12.07.2016 kl.10:53

Merker jeg får litt lyst til å himle med øynene og mumle ''herregud'' selv xD Men ja, er veldig lett å tråkke på folks tær. Merker det når jeg skriver også, at jeg nesten er redd for å ha med mørkhudede karakterer, da jeg ikke vet hvordan jeg kan beskrive dem uten å virke rasistisk... Da har ting gått for langt, syns jeg!

Hildur

12.07.2016 kl.16:46

morellen: Ja, og samtidig om du ikke har mørkhudede karakterer i bøkene kan folk reagere på det. Du kan liksom ikke vinne :P Om jeg noen gang får fullført en bok, og vil få folk til å lese over, så er det nesten sånn at jeg vil at noen mørkhudet også skal lese gjennom den bare for å kunne si til meg "det der er ikke rasistisk, det går så bra, ikke vær redd!" :P Kommer heldigvis fra en multikulturell familie så har alltids noen jeg kan spørre om ting om jeg lurer på om det kan tolkes feil. Men det burde jo ikke være slik at vi skal være redde for å portrettere folk som ser annerledes ut enn oss selv :) Selv om jeg er en bleikfis vil jeg ikke at alle karakterene i historiene mine skal være det :P

morellen

12.07.2016 kl.17:36

Veldig sant! Kommer også fra en multikulturell familie, så når jeg skriver dialog hvor enkelte ting kan tolkes ene eller andre veien, har jeg ved anledning spurt dem om det ble feil. De skjønte ikke hvorfor jeg tenkte på det, for de hadde ikke tenkt på det, om jeg ikke nevnte det xD

Hildur

14.07.2016 kl.18:03

morellen: Jepp :P blir liksom omvendt rasisme til slutt. Man blir så redd for å såre noen, at man føler for å beskytte de selv om de ikke trenger beskyttelse :)

morellen

15.07.2016 kl.12:12

ja, og dessverre kan jo det tolkes feil også xD

Skriv en ny kommentar

Hildur

Av og til føler jeg meg malplassert i denne verdenen. Som om jeg ikke helt passet inn. Derfor har jeg brukt livet mitt på å drømme meg bort i bøker, musikk, spill og bilder. Jeg har en svakhet for det meste som ikke er sett på som vanlig, men har hele livet mitt prøvd å skjult dette for å passe bedre inn. Men dette er det slutt på nå. For utenom å drømme meg bort er interessene mine: Dyr, gå i naturen og bare være til, hekle, tegne, scrappe kort, ta naturbilder, gå på bruktbutikk, skrive, hagearbeid osv. Har også begynt å lære meg å spille på mandolin. Er litt nerd så har en annen blogg som heter mshildur90.blogg.no. Kontakt: mshildur90@hotmail.com



hits