Gruppe 13 - Skjønnlitterær antologi (Bokanmeldelse)
  • Postet: 03.02.2016

Gruppe 13 er en bok fra 2013, hvor norske forfatterspirer, hvor de fleste av dem ikke har publisert noe før, får lov til å bidra. Der finner du alt fra dikt, noveller, eventyr, til erotisk fantasi og retrospektiv science fiction. Jeg kjøpte den på salg, og hadde litt blandede forventninger til den. Det er spennende å oppdage nye forfattere, men samtidig kan det jo være mye med dårlig kvalitet. Men jeg ble ikke skuffet.

Dette finner du i boken:

Hjertene bak noen av verkene, viser hvilke av dem jeg likte best. Så etter min smak var det mye bra. De som ikke har hjerter er ikke dårlig likevel, men de gjorde det ikke helt for meg. Og et par av verkene forsto jeg ikke helt, slik som det skrevet av Leander Djønne. I hans verk var det mye forskjellig, og et par av delene forsto jeg, men så var det dikt som jeg følte var overalt, og som jeg ikke forsto hva handlet om osv. Men det betyr ikke at det er dårlig likevel, kanskje er jeg bare treg, kanskje har jeg ikke lest det bra nok osv. Anbefaler folk å sjekke ut disse forfatterne, spesielt de med hjerter bak, som var de jeg likte best! Kanskje har de skrevet noe mer siden 2013?

Gir boken 4 av 6 økser!

#bok #bøker #anmeldelse #litteratur #forfatter #dikt #novelle #gruppe13

Anmeldelse: The Walking Dead (tegneserie)
  • Postet: 29.12.2015

Anmeldelse som er kopiert fra min andre blogg, MsHildur90.blogg.no, skrevet i 2012. Med noen få endringer.

De aller fleste har hørt om og kanskje sett The walking Dead på tv, men ikke like mange har lest tegneserien den er basert på, noe som er veldig dumt!

The Walking Dead er laget av Robert Kirkman. Den ble opprinnelig tegnet av Tony Moore, men nå tegnes den av Charlie Adlard. Den har kommet ut hver måned i over 8 år nå.

(Bildet funnet på: collider.com/robert-kirkman-interview-the-walking-dead-season-2/84388/)

Tegneserien handler om politibetjenten Rick Grimes, som våkner opp på et sykehus fullt av zombier, etter å ha blitt skutt. Han vet ikke hva som har skjedd, bare at han må finne familien sin igjen. Fram til nå høres tegneserien og tvserien ganske lik ut, men det er veldig mye som er forskjellig. Det er mange forskjellige karakterer og handlingen er ikke helt den samme, noe som er bra. Jeg vil ikke skrive alt for mye om handlingen da det spoiler litt for både tegneserien og tvserien. Men kan si at tegneserien er mer grotesk enn tvserien til tider. Uansett hvor søt og elskverdig en karakter er så kan den bli drept.

Den er veldig bra tegnet, karakterene er troverdige og den er virkelig spennende! Den handler ikke om zombier og zombiesplatting (selv om det absolutt ikke er mangelfullt med noen av delene) men personene og hvordan de forandrer seg for å kunne overleve deres nye hverdag. Det er virkelig lagt litt baktanke på hva som skjer og hvordan karakterene reagere, noe som gjør tegneserien veldig smart. Den har også en del humor i seg.

Jeg har lest alt jeg har funnet av tegneserien, altså 15 samlepermer, og jeg elsker den virkelig!

Samlepermene kosten ca 150 kr stykke, men man kan alltids låne på biblioteket vis det blir for dyrt.

Nå har jeg ikke lest så mange tegneserier før, iallefall ikke tegneserier som er like mørk som denne, så det er litt vrient å gi den et terningkast. Jeg vil kanskje gi den en 4er eller 5er. Jeg anbefaler deg iallefall å lese denne, om du liker litt mørke historier.

Og gi gjerne tegneserier en sjanse. Det er ikke bare for kvisete nerder og barn.

Anmeldelse: Menneskehavn av John Ajvide Lindqvist.
  • Postet: 29.12.2015

Anmeldelse fra 2012, fra den andre bloggen min: MsHildur90.blogg.no.

(Bildet er lånt av Tanum.no, og tilhører ikke meg).

Boken er skrevet av John Ajvide Lindquist, som er en svensk forfatter som er kjent for bøkene "La den rette komme inn" og "Håndtering av udøde".

Den kom ut i 2010, og er oversatt til flere språk. Jeg har lest den på norsk.

Bokens handling finner sted på en skjærgårdsøy utfor Sverige, hvor Anders kommer tilbake et år etter at datteren hans, Maja forsvant. Han har blitt skilt og tyr til flasken for å takle med sorgen over tapet av familien sin. Etter hvert begynner han å føle som om datteren hans fremdeles er der. Og vi får vite litt etter litt øyas hemmeligheter. Maja er nemlig ikke den første som bare har forsvunnet derfra. Og forsvinningene er ikke de eneste uforklarlige tingene som skjer der. En gammel mann som tidligere var en magiker har funnet en Spiritus for mange år siden, som han har en pakt med som gjør at han har visse magiske evner så lenge han lever.

Boken handler om kjærlighet, savn, hevn og ondskap, og er absolutt en skrekkroman. Det at den finner sted på en skjærgårdsøy, og omhandler ting som smugling av hjemmebrent gjør at boken får en virkelig svensk følelse, noe som jeg ser på som veldig originalt. Og jeg elsker virkelig Spiritus, selv om han til tider fikk meg til å rynke på nesa i avsky (les boka så forstår du hva jeg mener).

Jeg har lest "La den rette komme inn" (vampyrer) og "Håndtering av udøde" (zombier), som er to av mine favorittbøker, men jeg følte av "Menneskehavn" ikke helt nådde opp til topplisten min. Jeg synes den var spennende og velskrevet, men det var et eller annet som manglet for at jeg skulle elske den. Jeg vet ikke helt hva.

Edit: Det er derimot en historie jeg har tenkt ofte på i ettertid, så det er en historie som du ikke glemmer med det samme.

Men jeg likte den veldig godt og vil derfor anbefale den. For selv om den ikke helt nådde opp på topplisten min er den absolutt verdt å lese! Og jeg blir sikkert å lese den igjen.

Vil gi boka terningkast 5.

Flaut å lese ungdomsbøker?
  • Postet: 12.04.2012

Jeg leste en artikkel for ca ei uke siden, om at det var noen som mente det var direkte flaut at voksne mennesker lese ungdomsbøker når de heller burde lese ''kvalitetsbøker''. Jeg ble faktisk ganske irritert over den artikkelen. For det første.. Hvordan kan man si at bøker som Narnia, Harry potter og Bartimeus-serien ikke er bra bare fordi de er tiltenkt ungdommer? Og for det andre må man ha lov til å være litt barnslig av og til uten at folk synes det er flaut! En vis person sa en gang "du er ikke voksen før du tørr å være barnslig", og jeg tror det ligger noe i det. Dessuten er det vanskelig å finne fantasy-bøker på norsk foruten ungdomsbøkerne, så vis man er ute etter fantasybøker (som også blir sett ned på) så må man enten voksenbøker på engelsk, eller ungdomsbøker på norsk. Man er aldri for gammel for å drømme seg bort, og ungdomsbøker er fantastisk. De er enkle å lese og spennende, og ofte tar de opp problemstillinger man kjenner seg igjen i. Det er tåpent å gradere bøkers kvalitet etter aldersgrupper og sjanger, da dette er en smakssak.

Jeg leser bøker både for voksne og for ungdom, til og med leser jeg litt barnebøker for å holde meg oppdatert. Burde jeg bli flau over dette?

Bildet funnet på libris.no

Bibliotekarer
  • Postet: 29.03.2012

Nå går jeg mitt andre år med dokumentasjonsvitenskap, og målet mitt er å bli bibliotekar. Mange ser på dette yrket som kjedelig. Biblioteket er en plass man skal være stille og sitte å lese. Bibliotekarer er kjedelige strenge grå mus, men som oftest er de litt hjelpsom iallefall. De er også ganske merkelige.

Dette er ikke helt sant. Før var biblioteket kanskje en plass hvor bøkene og viten i fokus. De var fylt av bøker som hadde blitt valgt ut fordi de inspirerte folk til å være gode og arbeidsomme mennesker. Men nå har biblioteket blitt en plass hvor fokuset ikke ligger på utlåning av bøker og viten, men på menneskene. Biblioteket har blitt en møteplass. På noen bibliotek kan man til og med sitte å spille tv-spill.. Med lyd på. Så man trenger ikke være stille lengre, så lenge man ikke bråker i selve lesedelene. Man kan altså være sosiale i biblioteket, samtidig som at ingen ser rart på deg om du går alene. Bøkene er ikke lengre valg ut på grunnlag av om de gjør folk til bedre mennesker, men ut ifra hva som gir folk glede og viten. De låner ikke bare ut bøker heller, men også filmer, cder, lydbøker, spill, Ipader, og har også aviser og datamaskiner til disposisjon. De kan også tilby leksehjelp, voksenopplæring, strikkekafe og andre kulturelle ting. Og det er gratis!

Sentrumsbiblioteket i Tromsø er et av de bibliotekene som byr på veldig mye mer enn bare bøker! Bilde funnet: norskbibliotekforening.no

Alle bibliotekarer er ikke kjedelige grå mus, faktisk er klassen min sammensatt av veldig originale, morsomme og smarte folk. Det eneste jeg tror vi alle har til felles er at vi er hjelpsomme mennesker. Yrket vårt er ikke kjedelig, men fullt av utfordringer, for vi må jo finne på nye ting etterhvert som ting utvikler seg for å få flere folk til å bruke biblioteket. Det er også litt av en utfordring å skal hjelpe alle som kommer innom, ettersom det er så mye rart man kan få spørsmål om. Og har ikke biblioteket bøkene du trenger, så fjernlåner man bare fra et annet bibliotek.

Ingen av disse bildene er mine, men jeg finner ikke ut hvor jeg har funnet dem på nett lengre.

Farao På Ferie av Andre Bjerke
  • Postet: 27.02.2012

I landet Miramarmora
var Farao på ferie
hos farmora og mormora.

En morgen klatret mormora
til Farao i furua,
og så begynte moroa.

- Hva ler´u a? sa farmora.
- Av mormora, den furia!
- Hvor ser´u a? sa farmora.
- I furua! sa Farao.
- Kom ned igjen! sa farmora
til mormora i furua.
- I morra, ja! sa mormora
til farmora til Farao.

Du ser av vår historie
at det å dra på ferie
i landet Miramarmora
til farmora og mormora,
den furia i furua,
har Farao hatt moro av!

Dette diktet leste vi mye på barnskolen, da det var skikkelig enkelt å få tungekrøll om man leste det høyt. Om man kom seg gjennom hele diktet uten tungekrøll hadde man liksom klart noe stort.

Vil du lese noen av mine dikt så kan du ta turen innom Instagram: https://www.instagram.com/hilde.hogsnes/

#dikt #norskedikt #faraopåferie #andrebjerke

Ugledikt - av Arild Nyquist
  • Postet: 27.02.2012

Hallo, langt der inne i skogen?
Er du der, langt inne i skogen?
Gjemmer du deg, langt, langt der inne i skogen
og ikke vil komme ut?
Kom ut da vel, du som gjemmer deg langt,
langt inne i skogen og ikke vil komme ut.

Jeg vil så gjerne hilse på deg, og bli
kjent med deg, og snakke med deg - og så kan du
hilse på meg, og snakke med meg, og bli
kjent med meg du også.

Jeg synes det er dumt at du gjemmer deg langt der
inne i skogen, og ikke kan se meg, og at jeg står
her ute på veien og ikke kan se deg - for hvis vi
ikke kan se hverandre og snakke med
hverandre, tenker vi kanskje stygge tanker
om hverandre - du tror at jeg er en tyv, og jeg
tror du er en tyv, og du tror at jeg er
stor og stygg og sterk og vil slå deg, og jeg tror
at du er stor og stygg og sterk og vil
slå meg, og du tenker at jeg spytter på
deg, og jeg tenker at du spytter på meg - og slik
står vi langt fra hverandre og tenker , dumme , stygge
ting om hverandre. Derfor roper jeg på
deg nå, jeg roper så høyt jeg
bare kan: Kom ut av skogen da!
Kom ut og hils på meg da!

Vil du ikke sier du?
Tør du ikke sier du?
Vil du at jeg skal komme inn til deg i stedet?
Ja, da kommer jeg da.
Nå kommer jeg

Dette er et av mine favorittdikt. Faktisk da jeg jobbet på en kristen videregående skole måtte jeg ha andakt, og dette var diktet jeg valgte å lese. Temaet for andakten var flyktninger, og jeg følte det passet godt sammen.

#dikt #norskdikt #ugledikt #arildnyquist

Hildur

Av og til føler jeg meg malplassert i denne verdenen. Som om jeg ikke helt passet inn. Derfor har jeg brukt livet mitt på å drømme meg bort i bøker, musikk, spill og bilder. Jeg har en svakhet for det meste som ikke er sett på som vanlig, men har hele livet mitt prøvd å skjult dette for å passe bedre inn. Men dette er det slutt på nå. For utenom å drømme meg bort er interessene mine: Dyr, gå i naturen og bare være til, hekle, tegne, scrappe kort, ta naturbilder, gå på bruktbutikk, skrive, hagearbeid osv. Har også begynt å lære meg å spille på mandolin. Er litt nerd så har en annen blogg som heter mshildur90.blogg.no. Kontakt: mshildur90@hotmail.com